Ако планирате да стартирате собствен бизнес, то навярно си задавате не един или два въпроса. Едни от най-важните сред тях безспорно са аспектите около процеса по откриване на фирма. Какво трябва да вземем предвид при регистрация на фирма? Отговорите на този въпрос представяме съвсем синтезирано в следващите редове.
Типът дружество, под който следва да бъде направена регистрацията
Това е първият въпрос, на който е важно да си отговори всеки новостартиращ предприемач. Законовата уредба у нас дава възможност за развитие на различни по вид бизнеси, респективно и множество форми за регистрация на фирма. Вземайки предвид спецификите на типа дейност, големината на фирмата, един или няколко ще са собствениците и т.н., можете да избирате между ООД, ЕООД, ЕТ, АД и други правни форми.
У нас преобладаващият тип търговски дружества, които се регистрират, са ООД и ЕООД. Под такъв тип дружества обикновено се регистрират и осъществяват дейността си микро, малки и средни предприятия.
Както вече споменахме, изборът на типа дружество, под който да се регистрира нова фирма, зависи от множество фактори. ЕООД например се регистрира тогава, когато собственик на капитала е само един – сам сте собственик на фирмата си и не бихте желали да развивате дейност в партньорство с други. ООД, от своя страна, предполага наличието на двама или повече учредители, като всеки от тях има определен процент участие в капитала на дружеството.
Подготовка на набора от документи при регистрация и депозирането им в Търговския регистър (ТР) към Агенцията по вписванията (АВ)
Различните видове регистрация на фирма (различни типове търговски дружества) изискват определен набор от документи. Те се подготвят по образец и за да се гарантира законността на процедурата по откриване на нова фирма, те трябва да са попълнени изрядно. Тази стъпка от процеса по регистрация на фирма обикновено затруднява множество собственици на бизнес, времеемка е и не всеки собственик на бизнес би се заел с тази дейност сам.
След като всички документи са налице следва да се премине към подаването им в ресорното ведомство – ТР към АВ. Входирането на документите може да се извърши по два начина – на място в АВ или по електронен път. Подаването на документите по електронен път спестява време и средства, тъй като таксата за регистрация е по-ниска. Важно е изискването за наличие на квалифициран електронен подпис. Повечето правно-консултантски фирми днес разполагат с такъв и извършат услугата бързо и лесно.
Мога ли да открия нова фирма сам, или е нужно да се доверя на специалист?
Различните форми на регистрация имат своите особености, както при самата процедура по регистрация, така и при последващото им счетоводно обслужване и цялостната работа на счетоводителя.
Процедурата по регистрация на фирма изисква известни познания, подготовка на солиден набор от документи, както и последващи дейности, с които да се гарантира завършеност на процеса. Редица стартиращи предприемачи, а и опитни такива, нямат нужните знания и опит за правилното изпълнение на тази задача. По тази причина е препоръчително да се обърнете към специалист в областта. Такъв тип услуги предлагат редица правно-консултантски фирми.
Leave a Reply